Dnes21
Včera43
Tento týždeň21
Tento mesiac766
Spolu53200

1
Online

pondelok, 17. december 2018, 12:46

Domov

Ako zvládnuť situácie, ktoré môžu byť spúšťačom symptómov ochorenia

Ak sa u vás, alebo vášho blízkeho potvrdí diagnóza schizofrénia je potrebné naučiť sa zvládnuť situácie, ktoré môžu byť spúšťačom ochorenia.

Ako znížiť stres

Jedným z najbežnejších spúšťačov príznakov schizofrénie je záťaž – stresová situácia. V súčasnosti je však takmer nemožné takejto situácii sa vyhnúť. Niektoré osoby sa vedia s takouto situáciou vyrovnať lepšie ako ostatní. Prítomnosť ochorenia akým je schizofrénie, je samo o sebe zaťažujúca situácia.

Čo sa s Vami deje v čase stresu ?
V mysli :

  • Dookola rozmýšľate nad problémami.
  • Ste zmätení.
  • Máte obavy z toho, že budete mať obavy.
  • Mate pocit, že okolitý svet sa vám vymkol spod kontroly.

Telesné príznaky:

  • Trasú, tŕpnu a potia sa vám ruky.
  • Máte sucho v ústach a v hrdle.
  • Búši vám srdce.
  • Zviera vám hrudník.
  • Bolí vás hlava.
  • Ťažko sa vám dýcha.

Ako stres zmierniť, prípadne sa s ním vyrovnať?

  • Napíšte si zoznam situácií, ktoré sú pre vás stresujúce a možnosti ako sa im vyhnúť. Ak to nie je možné pouvažujte ako stresovú situáciu zmierniť.
  • Pokúste sa relaxovať – počúvajte hudbu ktorú máte radi, choďte na prechádzku, ak je to možné venujte sa nenáročnému športu.
  • Ak máte problém, skúste o ňom hovoriť s niekým, komu dôverujete.
  • Nezaťažujte sa príliš veľkým množstvom povinností, ktoré by sa vám mohli vymknúť s pod kontroly.
  • Regulujte svoje dýchanie – dýchajte pomalšie – pomôže vám to vyrovnať sa s úzkosťou a znížiť pocit stresu.
    Zhlboka sa nadýchnite nosom , napočítajte do 10 a postupne vydychujte. Potom dýchajte v intervale : 3 sekundy nádych a 3 sekundy výdych. Na konci každej minúty zadržte dych na 10 sekúnd.
  • Minimalizujte príjem alkoholických nápojov, prípadne nepite vôbec. Alkohol síce krátkodobo pomáha k uvoľneniu ale následne môže vyvolať zvýraznenie úzkosti. Nadmerní popíjanie môže navodiť depresiu a zhoršenie celkového stavu.

 

Ako premôcť zlú náladu

Časť pacientov trpiacich na schizofréniu tiež trpia depresiou a stratou nálady. Nie je nevyhnutné, že zlá nálada či depresia musí byť súčasťou vášho života.

  • V prípade depresie sa poraďte so svojim lekárom, ktorý vám môže naordinovať antidepresíva (lieky účinné proti mnohým príznakom depresie)
  • Doprajte si oddych a dostatočný nočný spánok.
  • Snažte sa chodiť medzi ľudí – neizolujte sa len doma (aj ranná prechádzka za účelom kúpenia novín môže byť prospešná).
  • Navštevujte príbuzných alebo priateľov, s ktorými si rozumiete a dokážu pochopiť čo prežívate.
  • Venujte sa aj nenáročnej fyzickej aktivite – cvičenie vám môže zlepšiť náladu.
  • Venujte sa aktivitám, ktoré máte radi a robia vám radosť (čítanie kníh, prechádzka v parku..)

V prípade pretrvávania ťažkostí a negatívnych myšlienok neváhajte kontaktovať vášho psychiatra a zdôveriť sa mu so svojimi ťažkosťami.

Nezanedbávajte ani svoje fyzické zdravie.

Ak trpíte schizofréniou, môže sa ľahko stať, že zanedbáte svoje fyzické zdravie čo môže následne ovplyvniť aj vaše duševné zdravie a viesť k postupnému úpadku.
Ak trpíte chronickým ochorením (napr. : vysoký tlak, cukrovka ....) a necítite sa v pohode navštívte svojho obvodného lekára čo najskôr. Snažte sa zlepšiť životný štýl a upraviť stravovanie.

Zdroj : Objavte cestu ako ísť ďalej – podpora a rady pre každého, koho postihla schizofrénia. Trenčín :Vydavateľstvo F, 2006.